ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ για τα ΔΙΟΔΙΑ




Δήλωση Τόλιου Γιάννη, μέλους της Ε.Γ. του ΣΥΝ, σχετικά με την προκλητική αύξηση και επέκταση των διοδίων κατά μήκος της εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας.
Η επιβολή υψηλών διοδίων σε όλους τους κόμβους της εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας, δημιουργεί σοβαρά κοινωνικά, αναπτυξιακά, περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά προβλήματα στις περιοχές της βόρειας Αττικής, Βοιωτίας και Φθιώτιδας. Η αγανάκτηση των κατοίκων και των εργαζόμενων από τον Αγ.Στέφανο, Κρυονέρι, Αφίδνες, Μαλακάσα, Αυλώνα, Καπανδρίτι, Ωρωπός, Οινόφυτα, Θήβα, Τραγάνα, Αταλάντη, ως Λαμία, είναι δικαιολογημένες.
Το πρόβλημα ξεκίνησε με τις συμβάσεις παραχώρησης σε ιδιωτικές εταιρίες μεγάλων οδικών αξόνων (Ιονία Οδός, Ολυμπία Οδός, κά) που δημοπράτησε το ΠΑΣΟΚ το 2002 και υπέγραψε η ΝΔ μετά το 2004. Όλες οι συμβάσεις ψηφίστηκαν στη Βουλή από τα δύο κόμματα και ορισμένες από το ΛΑΟΣ. Οι συμβάσεις διαμορφώνουν σκανδαλώδες καθεστώς κερδοφορίας για κατασκευαστικές εταιρίες αφού εκτός από το «ζεστό» δημόσιο χρήμα, τις επιχορηγήσεις και εγγυήσεις του δημοσίου, παρέχεται και η ευχέρεια επιβολής υψηλών διοδίων. Ειδικότερα τα δύο τελευταία χρόνια τα διόδια στον κόμβο Αφιδνών-Καπανδριτίου αυξήθηκαν κατά 100% (από 1,40 € σε 2,75 €), ενώ λίγο πριν τις εκλογές αυξήθηκαν 34% (η μονή διέλευση των 2,75 €, αντικαταστάθηκε με 1,85 € κατά την άνοδο και 1,85 € κατά την κάθοδο, συνολικά 3,70 €). Έτσι κάτοικος ή εργαζόμενος στις Αφίδνες, στον Καπανδρίτι, Μαλακάσα, Ωρωπό, κλπ, επιβαρύνεται τουλάχιστον με 110 € το μήνα.!! Από την άλλη με την εφαρμογή «πλευρικών» διοδίων στους κόμβους της Εθνικής Οδού, σημαίνει ότι ένας κάτοικος πχ. Αυλώνας εκτός από τα «μετωπικά» (στον κόμβο Αφιδνών-Καπανδριτίου), καλείται να πληρώσει και «πλευρικά» διόδια (0,80 € είσοδος και 0,80 € έξοδος συνολικά 1,60 €). Δηλαδή σύνολο 5,30 € την ημέρα ή 160 € το μήνα.!! Τα «πλευρικά» διόδια θα εκτείνονται σε όλο τα μήκος της Εθνικής Οδού (Μαλακάσα 38ο χιλιομ., Οινόφυτα 49ο χιλιομ., Θήβα 84ο χιλιόμ., Τραγάνα 133ο χιλιομ. περιοχή Αταλάντης, κά). Η προσπάθεια αποφυγής των μετωπικών διοδίων από ορισμένους οδηγούς έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία κυκλοφοριακού χάους στους παράδρομους, και μεγάλων καθυστερήσεων, εκνευρισμών και αύξησης τροχαίων (ιδιαίτερα στο τμήμα Αγ.Στεφάνου-Μαλακάσας). Ένα ακόμα στοιχείο που δείχνει την ασυδοσία των κατασκευαστικών εταιριών είναι ότι παρ’ ότι η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει επιβάρυνση 0,037 € ανά χιλιόμετρο οι κάτοικοι Καπανδριτίου για 7 χιλιόμετρα (από το ύψος της Μεταμόρφωσης ως τον Καπανδρίτι) θάπρεπε να πληρώνουν 0,25 € και όχι 1,85 € που είναι σήμερα και αντιστοιχούν σε 50 χιλιόμετρα διαδρομής.
Ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ στηρίζει το αίτημα και τους αγώνες των κατοίκων και των εργαζόμενων της Αττικής, Βοιωτίας, Φθιώτιδας και γενικά της χώρας, για κατάργηση της κερδοσκοπικής πολιτικής διοδίων (μετωπικών και παράπλευρων). Ζητά επίσης κατάργηση των συμβάσεων εκμετάλλευσης του εθνικού δικτύου από μεγαλοεργολάβους και πολυεθνικές και βελτίωση των συγκοινωνιακών συνδέσεων μέσα από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Απορρίπτει τη λογική ιδιωτικοποίησης τόσο των δημόσιων υποδομών (δρόμους, λιμάνια, αεροδρόμια, μαρίνες, υδατικοί πόροι, κά), όσο και των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας (συγκοινωνίες, τραίνα, τηλεπικοινωνίες, ενέργεια, αερομεταφορές, κλπ), καθώς και των δημοσίων αγαθών (παιδεία, υγεία, πρόνοια, κοινωνική ασφάλιση, περιβάλλον). Τάσσεται υπέρ ενός σύγχρονου, ισχυρού και αποδοτικού δημόσιου τομέα, μοχλού ανάπτυξης, δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, διασφάλισης εργασιακών δικαιωμάτων και δικαιότερης κατανομής του πλούτου σε όφελος των εργαζόμενων και συνολικά της κοινωνίας.
14.10.09